Регулювання теплових зазорів клапанів
При роботі ДВЗ передбачається подача в циліндри паливоповітряної суміші та відведення з них відпрацьованих газів. В обох випадках використовуються впускні та випускні клапани, які відкриваються та закриваються за певним алгоритмом. Послідовність відкриття та закриття задається розподільчим валом, який через спеціальні кулачки впливає на верхню частину клапанів. Насправді конструкцій приводного механізму кілька, зокрема з штовхачами та коромислами, але загальний принцип роботи залишається єдиним.
У даного механізму, незалежно від конструкції, є одна особливість – необхідність так званого теплового зазору між кулачком розподільного валу та деталлю клапанного механізму, яка безпосередньо відкриває клапан. Під час роботи ДВЗ деталі сильно нагріваються, а значить відбувається теплове розширення металу. У результаті довжина клапана підвищується. Саме компенсації збільшення лінійного розміру проводиться регулювання теплових зазорів клапанів.
Якщо своєчасно не проводити регулювання, це спричинить зміну теплового зазору, що негативно вплине на роботу ДВЗ та його ресурс. Зменшення зазору призводить до неповного закриття клапанів, як наслідок:
– падає компресія у циліндрах;
– розпечені гази прориваються впускний або випускний тракти.
Крім того, при неповному закритті збільшується теплове навантаження на клапан, тому що немає контакту із селом на головці циліндра, і він погано охолоджується. Це особливо критично для випускних клапанів, так як впускні частково охолоджуються паливоповітряною сумішшю, що надходить в циліндри. В результаті випускний клапан може зруйнуватися (так званий прогар).
При збільшенні теплового зазору відбувається ударний вплив розподільного валу на клапанний механізм, що знижує його ресурс, та несвоєчасне та неповне відкриття клапана. В результаті наповнення циліндра паливоповітряною сумішшю погіршується, порушуються фази газорозподілу та падає потужність двигуна.
Процедура регулювання теплових проміжків клапанів проводиться кожні 50-80 тис. км. Однак, якщо автомобіль оснащений газобалонним обладнанням, то перевірки зазору слід проводити частіше, оскільки природний газ підвищує теплове навантаження на ДВЗ.